Missionskyrkan i Mullsjö

Pastor Jesica Szlachota Eriksson
Jesica Szlachota Eriksson

Hej!

Folk brukar undra varifrån mitt efternamn Szlachota kommer ifrån, eller på vilket språk jag bryter på. Det är frågor som har följt med mig sedan jag flyttade till Sverige för gott när jag var 17 år gammal.

Jag brukar då svara att det finns en kortversion eller en lång version som svar på dessa frågor. Den korta versionen är att Szlachota kommer från mina farföräldrar som var från Minsk, men där de flydde från Ryssland precis innan andra världskriget bröt ut. Av någon anledning så hamnade de i Sydamerika, i Argentina för att vara exakt. Där de fick alla deras sju barn, där min pappa var en av dem.

Min mormor var dansk och min morfar svensk. Min mamma föddes i Argentina då de åkte dit för att starta barnhem, hjälpa hemlösa och predika evangeliet. Mina föräldrar träffades i Argentina, gifte sig där och jag föddes i en liten stad som hette Ituzaingo i provinsen Corrientes. Jag växte upp där vilket innebär att spanska är mitt modersmål, det är därför som jag bryter ibland, det är också anledningen till att jag älskar att äta grillat kött (asado).

Morfar hade alltid god kontakt med Sverige och denna kontakt överfördes vidare till min mor. Dåvarande Betaniaförsamlingen i Nyhem stöttade mina föräldrar som missionärer, vilket gav oss möjligheten att komma till Sverige var fjärde år.

När jag var 17 beslöt jag mig att det var dags för mig att vara kvar här i Sverige så att jag skulle kunna gå klart gymnasiet. Sista året på gymnasiet blev jag tillsammans men min nuvarande man och vi har hängt ihop sen dess. Tillsammans har vi fått de vackraste av gåvor som är våra tre barn, Nathanael, Cessia och Benaja. Livet utan dem är nu ett minne blott! Tillsammans har vi byggt vårt hem i Bankeryd. Barnen påpekar många gånger att jag inte skall glömma bort att vi har två extra familjemedlemmar och dessa är våra två tikar Cleo och Juni. Som familj tycker vi om att spela bordsspel såsom Settlers, Risk, Ticket to Ride och flera andra, vi brukar även se på film tillsammans och spela Super Mario (Nintendo Switch). Äldsta sonen spelar fotboll och de två yngre går på friidrott, samt dans för dottern.

Sedan jag kan minnas har jag alltid älskat Gud av hela mitt hjärta och ville därför tjäna honom på något sätt. Denna längtan ledde mig till att studera teologi och till pastor, min resa med detta har inte varit kort utan utspridd över flera år. Jag tror på att Gud är en god Gud som älskar alla människor och som vill ha gemenskap med oss alla. Jag ser mycket fram emot att få lära känna er alla och att få berätta mer om oss som familj och det som jag har fått uppleva i livet tillsammans med Jesus.